Každý zdravo mysliaci človek hneď len pokrúti hlavou, pretože nezmysly tohto typu sú tak odtrhnuté od reality, až to bolí. Neviem, či v Markíze zlyhal prekladateľ alebo sa ich novinárska práca obmedzuje na prekrúcanie informácií, aby z nich vytĺkli čo najväčší mediálny efekt. Možno oboje. Prestaňme teda pozerať na klamlivé správy a zistime sami, čo sa v Nemecku naozaj deje...
Pravdou je, že v spolkovej krajine Baden-Württemberg prebieha v súčasnosti príprava a diskusia okolo študijných plánov, nazvaná Reforma študijných plánov 2015. Jej základné hodnotové definície, smerovanie a základné črty si môžete prečítať aj na oficiálnej stránke Ministerstva kultúry, mládeže a športu tejto krajiny.
Základom tejto novej reformy sú zásady, ktoré ministerstvo spísalo v Pracovnom dokumente ohľadom ukotvenia hlavných princípov. V jeho úvode sa okrem iného píše:
„Komplexnosť a rôznorodosť spoločnosti, každodenného života ako aj pracovného či prírodného prostredia v sebe ukrýva riziká aj šance. Tieto tvoria nielen súčasnosť, ale aj budúcnosť detí a mládeže. Učia sa takto nielen zodpovednosti voči spoločnosti, zoberajú sa budúcimi životnými štýlmi, ale aj hľadajú svoje miesto ohľadom vlastných predstáv o životnej úrovni, blahobyte a spokojnosti. V tomto spojení sú požadovanými kreativita, kritické myslenie a schopnosť komunikácie ako aj cieľavedomé, sociálne a ekologicky zodpovedné aktivity. Deti a mládež musia vedieť reflektovať vlastné hodnotové zmýšľanie a postoje a tieto ďalej vyvíjať, problémy a konflikty riešiť alebo pretrvať v mieri, či získať aj empatiu voči ostatným a sebe samému ohľadom vlastného myslenia a cítenia, ktoré by mali vedieť artikulovať - a ak je to nutné - relativizovať. Pre to je nutné aj pochopiť alebo prebrať perspektívy iných osôb a kultúr, vnímať rozdiely medzi pohlaviami, sexuálnymi identitami alebo sexuálnymi orientáciami a zasadzovať sa za rovnosť a spravodlivosť."
Spomínané hlavné princípy si ministerstvo nevybralo samo, ale boli uzákonené celonemeckou konferenciou ministrov kultúry jednotlivých spolkových krajín. Tieto sú:
Výchova k udržateľnému rozvoju
Mediálna výchova
Výchova spotrebiteľa
Prevencia a podpora zdravia
Orientácia ohľadom zamestnania
Každý z týchto princípov je koncipovaný tak, že akcie, ktoré cielene podporujú jeho rozvoj, sa premietajú do jednotlivých predmetov, ktoré sú učené v školských laviciach. Tak sa napr. pri téme Orientácia ohľadom zamestnania mládež učí spoznávať svoje talenty, schopnosti, či pripravovať sa cieľavedome a samostatne na získavanie nových schopností, alebo by mala počas vyučovania aj získať prístup k perspektíve rôznych zamestnaní. K princípu Udržateľného rozvoja by malo zase ísť o spoznanie tejto témy, jej uchopenie z pohľadu spravodlivosti v spoločnosti, jej hodnotách alebo cieľoch ale aj o tom, čo môže urobiť každý človek, aby k udržateľnému rozvoju mohol prispieť.
Novinkou v tomto dokumente naozaj je vedomý prístup k problematike sexuálnej rôznorodosti v spoločnosti. Pri každom princípe sú v krátkosti navrhnuté ciele, ktoré by mala implementácia priniesť v tomto aspekte. Medzi inými je to napr. sensibilizácia žiakov k rozpoznávaniu stereotypov, spoznávanie hodnôt pluralitnej spoločnosti alebo prístup ku vlastnej a iným sexuálnym identitám bez predsudkov. Špeciálne obsahovo sa sexuálnym identitám venuje princíp Mediálnej výchovy, ktorý požaduje od žiakov reflexiu k téme sexuality mládeže v internete vzhľadom na pochopenie ľudskej dôstojnosti. V princípe Prevencie a podpory zdravia dokument požaduje, aby študenti zvládli reflexiu ohľadom vlastných a cudzích telesných stavov, citového rozpoloženia a správania sa. Okrem mnohého iného je v tomto bode zaradené aj násilie vzhľadom na diskrimináciu kvôli sexuálnej orientácii a napokon vývoj a pochopenie vlastnej (aj sexuálnej) identity. Separátnou témou je spoznávanie životných situácií LGBTI ľudí, ich diskriminácie a ľudských práv.
Vzhľadom na tieto obsahy obdržalo ministerstvo petíciu, ktorej signatári požadovali zmenu tohto výchovného plánu s cieľom odstrániť z nej „dúhový" obsah. Odpoveď zo strany ministerstva na seba nenechala dlho čakať. Toto petíciu razantne zavrhlo s argumentáciu, že obsah petície je nesprávny a diskriminujúci voči menšinám. V argumentácii sa píše:
„Nový vzdelávací plán 2015 má do škôl premietnuť hodnoty ako rešpekt, tolerancia a otvorenosť. Tieto hodnoty tvoria dôležitý základ pre dobré spolunažívanie v našej spoločnosti.
Petícia sa snaží vzbudiť dojem, že celý plán je postavený na základe aspektu akceptácie sexuálnej rôznorodosti. Je to nadmerne nadnesené, toto téma je len jedno z mnohých. Okrem toho petícia nielen poburuje voči otvorenosti a tolerancii, ale vytvára nepravdivý obraz a snaží sa vzbudiť strach voči novému plánu. Úplne absurdným je tvrdenie, že ministerstvo kultúry sa snaží žiakov pedagogicky a morálne prevychovať. Takéto tvrdenie a výber slov je znakom dogmatického prístupu jej tvorcov. Je to nezodpovedné a nemá to nič spoločné s demokratickou diskusiou."
Ministerstvo následne upokojuje, že ide o pracovný dokument, ktorý tvorí len základ pre následné diskusie v poradenskom výbore pre Študijné plány.
Veľmi otvorene komentoval vyjadrenie cirkevných skupín aj minister Andreas Stoch:
„Chceme, aby sme novým študijným plánom ešte intenzívnejšie prispeli k tomu, aby boli školy miestami otvoreného a tolerantného prístupu. Vidím to rovnako ako cirkev: Ide o otvorenosť, toleranciu a rešpekt voči každému človeku a jeho dôstojnosti. Ide o etnickú alebo náboženskú príslušnosť žiačok a žiakov, učiteliek a učiteľov, rovnako ako o sexuálnu orientáciu. Chceme na školách vytvoriť podmienky pre viac otvorenosti a akceptácie, aby sa nikto necítil diskriminovaný alebo sa musel skrývať, ale aby sa s vlastnou situáciou vedel ofenzívne popasovať. Deti a mládež by mali k ostatným pristupovať bez predsudkov. Preto by mali vyvíjať rešpekt voči ostatným formám spolunažívania bez toho, aby boli ovplyvnení vo vlastnej identite"
Vráťme sa teda teraz naspäť k demonštrácii, o ktorej hovorila aj televízia Markíza. Tá vo svojej reportáži jednoducho prevrátila fakty. Ako to malo byť správne:
1. Nemecko - a ani spolková krajina Baden-Württemberg - neplánujú zaviesť separátny predmet, ktorý by sa nazýval „Homosexualita" alebo by sa čisto venoval homosexuálnym témam pod iným názvom.
2. Ministerstvo kultúry nikomu nenanucuje žiadnu homosexualitu, neprevychováva deti a mládež ohľadom ich sexuálnej orientácie. Pretože - povedzme si pravdu (a teraz tú odbornú pravdu, žiadne kvázinázory) - to ani jednoducho nejde. Buď je niekto homosexuálny alebo nie, raz je to tak a nik s tým nič nenarobí. Naopak, ministerstvo sleduje novými plánmi možnosť posilniť demokratické základy spoločnosti, podporiť otvorenosť a rešpekt u mladej generácie, aby táto mala ako reflektujúca spoločnosť väčšie šance na harmonický spoločný život a bola globálne konkurencieschopná.
3. Na spomínanej demonštrácii sa nezúčastnili len oponenti Študijného plánu, ale zároveň sa konala aj neďaleko rovnako veľká protidemonštrácia, ktorá sa vyslovila za podporu tohto študijného plánu. O tom sa samozrejme ale Markíza už nezmienila, takže príspevok vyznel tendenčne. Viac napríklad na spravodajstve SWR.
Toľko k spravodajstvu TV Markíza... Už len čakám, kedy im pošle list aj Veľvyslanectvo NSR na Slovensku a bude požadovať ospravedlnenie.
Alexander Schneider