reklama

TV Markíza: Naozaj chce Nemecko v školách vyučovať homosexualitu?

Televízia Markíza včera v Televíznych novinách priniesla krátku reportáž z nemeckého Stuttgartu. Podľa jej spravodajstva sa v Nemecku aktuálne diskutuje o tom, že popri nemčine, matematike a ostatných predmetoch školy zavedú aj ďalší predmet: Homosexualita. Proti tomu sa vraj v Stuttgarte zhromaždili ľudia, ktorí si takéto reformy v školstve neželajú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (273)

Každý zdravo mysliaci človek hneď len pokrúti hlavou, pretože nezmysly tohto typu sú tak odtrhnuté od reality, až to bolí. Neviem, či v Markíze zlyhal prekladateľ alebo sa ich novinárska práca obmedzuje na prekrúcanie informácií, aby z nich vytĺkli čo najväčší mediálny efekt. Možno oboje. Prestaňme teda pozerať na klamlivé správy a zistime sami, čo sa v Nemecku naozaj deje...

Pravdou je, že v spolkovej krajine Baden-Württemberg prebieha v súčasnosti príprava a diskusia okolo študijných plánov, nazvaná Reforma študijných plánov 2015. Jej základné hodnotové definície, smerovanie a základné črty si môžete prečítať aj na oficiálnej stránke Ministerstva kultúry, mládeže a športu tejto krajiny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základom tejto novej reformy sú zásady, ktoré ministerstvo spísalo v Pracovnom dokumente ohľadom ukotvenia hlavných princípov. V jeho úvode sa okrem iného píše:

„Komplexnosť a rôznorodosť spoločnosti, každodenného života ako aj pracovného či prírodného prostredia v sebe ukrýva riziká aj šance. Tieto tvoria nielen súčasnosť, ale aj budúcnosť detí a mládeže. Učia sa takto nielen zodpovednosti voči spoločnosti, zoberajú sa budúcimi životnými štýlmi, ale aj hľadajú svoje miesto ohľadom vlastných predstáv o životnej úrovni, blahobyte a spokojnosti. V tomto spojení sú požadovanými kreativita, kritické myslenie a schopnosť komunikácie ako aj cieľavedomé, sociálne a ekologicky zodpovedné aktivity. Deti a mládež musia vedieť reflektovať vlastné hodnotové zmýšľanie a postoje a tieto ďalej vyvíjať, problémy a konflikty riešiť alebo pretrvať v mieri, či získať aj empatiu voči ostatným a sebe samému ohľadom vlastného myslenia a cítenia, ktoré by mali vedieť artikulovať - a ak je to nutné - relativizovať. Pre to je nutné aj pochopiť alebo prebrať perspektívy iných osôb a kultúr, vnímať rozdiely medzi pohlaviami, sexuálnymi identitami alebo sexuálnymi orientáciami a zasadzovať sa za rovnosť a spravodlivosť."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spomínané hlavné princípy si ministerstvo nevybralo samo, ale boli uzákonené celonemeckou konferenciou ministrov kultúry jednotlivých spolkových krajín. Tieto sú:

  • Výchova k udržateľnému rozvoju

  • Mediálna výchova

  • Výchova spotrebiteľa

  • Prevencia a podpora zdravia

  • Orientácia ohľadom zamestnania

Každý z týchto princípov je koncipovaný tak, že akcie, ktoré cielene podporujú jeho rozvoj, sa premietajú do jednotlivých predmetov, ktoré sú učené v školských laviciach. Tak sa napr. pri téme Orientácia ohľadom zamestnania mládež učí spoznávať svoje talenty, schopnosti, či pripravovať sa cieľavedome a samostatne na získavanie nových schopností, alebo by mala počas vyučovania aj získať prístup k perspektíve rôznych zamestnaní. K princípu Udržateľného rozvoja by malo zase ísť o spoznanie tejto témy, jej uchopenie z pohľadu spravodlivosti v spoločnosti, jej hodnotách alebo cieľoch ale aj o tom, čo môže urobiť každý človek, aby k udržateľnému rozvoju mohol prispieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Novinkou v tomto dokumente naozaj je vedomý prístup k problematike sexuálnej rôznorodosti v spoločnosti. Pri každom princípe sú v krátkosti navrhnuté ciele, ktoré by mala implementácia priniesť v tomto aspekte. Medzi inými je to napr. sensibilizácia žiakov k rozpoznávaniu stereotypov, spoznávanie hodnôt pluralitnej spoločnosti alebo prístup ku vlastnej a iným sexuálnym identitám bez predsudkov. Špeciálne obsahovo sa sexuálnym identitám venuje princíp Mediálnej výchovy, ktorý požaduje od žiakov reflexiu k téme sexuality mládeže v internete vzhľadom na pochopenie ľudskej dôstojnosti. V princípe Prevencie a podpory zdravia dokument požaduje, aby študenti zvládli reflexiu ohľadom vlastných a cudzích telesných stavov, citového rozpoloženia a správania sa. Okrem mnohého iného je v tomto bode zaradené aj násilie vzhľadom na diskrimináciu kvôli sexuálnej orientácii a napokon vývoj a pochopenie vlastnej (aj sexuálnej) identity. Separátnou témou je spoznávanie životných situácií LGBTI ľudí, ich diskriminácie a ľudských práv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzhľadom na tieto obsahy obdržalo ministerstvo petíciu, ktorej signatári požadovali zmenu tohto výchovného plánu s cieľom odstrániť z nej „dúhový" obsah. Odpoveď zo strany ministerstva na seba nenechala dlho čakať. Toto petíciu razantne zavrhlo s argumentáciu, že obsah petície je nesprávny a diskriminujúci voči menšinám. V argumentácii sa píše:

„Nový vzdelávací plán 2015 má do škôl premietnuť hodnoty ako rešpekt, tolerancia a otvorenosť. Tieto hodnoty tvoria dôležitý základ pre dobré spolunažívanie v našej spoločnosti.

Petícia sa snaží vzbudiť dojem, že celý plán je postavený na základe aspektu akceptácie sexuálnej rôznorodosti. Je to nadmerne nadnesené, toto téma je len jedno z mnohých. Okrem toho petícia nielen poburuje voči otvorenosti a tolerancii, ale vytvára nepravdivý obraz a snaží sa vzbudiť strach voči novému plánu. Úplne absurdným je tvrdenie, že ministerstvo kultúry sa snaží žiakov pedagogicky a morálne prevychovať. Takéto tvrdenie a výber slov je znakom dogmatického prístupu jej tvorcov. Je to nezodpovedné a nemá to nič spoločné s demokratickou diskusiou."

Ministerstvo následne upokojuje, že ide o pracovný dokument, ktorý tvorí len základ pre následné diskusie v poradenskom výbore pre Študijné plány.

Veľmi otvorene komentoval vyjadrenie cirkevných skupín aj minister Andreas Stoch:

„Chceme, aby sme novým študijným plánom ešte intenzívnejšie prispeli k tomu, aby boli školy miestami otvoreného a tolerantného prístupu. Vidím to rovnako ako cirkev: Ide o otvorenosť, toleranciu a rešpekt voči každému človeku a jeho dôstojnosti. Ide o etnickú alebo náboženskú príslušnosť žiačok a žiakov, učiteliek a učiteľov, rovnako ako o sexuálnu orientáciu. Chceme na školách vytvoriť podmienky pre viac otvorenosti a akceptácie, aby sa nikto necítil diskriminovaný alebo sa musel skrývať, ale aby sa s vlastnou situáciou vedel ofenzívne popasovať. Deti a mládež by mali k ostatným pristupovať bez predsudkov. Preto by mali vyvíjať rešpekt voči ostatným formám spolunažívania bez toho, aby boli ovplyvnení vo vlastnej identite"

Vráťme sa teda teraz naspäť k demonštrácii, o ktorej hovorila aj televízia Markíza. Tá vo svojej reportáži jednoducho prevrátila fakty. Ako to malo byť správne:

1. Nemecko - a ani spolková krajina Baden-Württemberg - neplánujú zaviesť separátny predmet, ktorý by sa nazýval „Homosexualita" alebo by sa čisto venoval homosexuálnym témam pod iným názvom.

2. Ministerstvo kultúry nikomu nenanucuje žiadnu homosexualitu, neprevychováva deti a mládež ohľadom ich sexuálnej orientácie. Pretože - povedzme si pravdu (a teraz tú odbornú pravdu, žiadne kvázinázory) - to ani jednoducho nejde. Buď je niekto homosexuálny alebo nie, raz je to tak a nik s tým nič nenarobí. Naopak, ministerstvo sleduje novými plánmi možnosť posilniť demokratické základy spoločnosti, podporiť otvorenosť a rešpekt u mladej generácie, aby táto mala ako reflektujúca spoločnosť väčšie šance na harmonický spoločný život a bola globálne konkurencieschopná.

3. Na spomínanej demonštrácii sa nezúčastnili len oponenti Študijného plánu, ale zároveň sa konala aj neďaleko rovnako veľká protidemonštrácia, ktorá sa vyslovila za podporu tohto študijného plánu. O tom sa samozrejme ale Markíza už nezmienila, takže príspevok vyznel tendenčne. Viac napríklad na spravodajstve SWR.

Toľko k spravodajstvu TV Markíza... Už len čakám, kedy im pošle list aj Veľvyslanectvo NSR na Slovensku a bude požadovať ospravedlnenie.

Alexander Schneider

argumenty

argumenty

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

ARGUMENTY, KTORÉ NEZAZNELI... Sme skupina ľudí pracujúcich v oblasti ľudských práv, ktorým vadí šírenie lží a poloprávd. Sme za život bez nenávisti, za vecnú diskusiu na základe argumentov a zdravého rozumu. Zoznam autorových rubrík:  Sexuálna výchovaLGBTIGender / rodová rovnosťNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu